Schouder pezen

Peesaandoeningen

Pezen hechten spieren aan botten. Een pees ligt meestal in een peesschede, waarin hij soepel kan bewegen. De peesschede kan ontsteken, dit geeft een krakend geluid. Ook de pees zelf kan ontsteken of beschadigen. Dit wordt ook wel tendinitis genoemd.

Bekende peesklachten zijn hielspoor, achillespeespijn, de jumper’s knie en tenniselleboog. Ook komen peesklachten vaak voor in de heup en schouder.

Schouder

Peesaandoeningen in de schouder komen vaak voor, uit vele onderzoeken blijkt dat peesscheuren van kleine spieren rond de schouder bij 40 tot 50% van de onderzochte mensen boven de 60 jaar op de MRI zichtbaar zijn.

Een schouder is een tamelijk instabiel gewricht, waardoor de schouderspieren vaak grote krachten moeten verwerken. Bij een peesaandoening in de schouder gaat het vaak om de bovendoornspier. De pees daarvan kan door bovenhandse bewegingen geïrriteerd raken. De pees van deze spier wordt namelijk ingeklemd tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm. Het gevolg is dat de pees dik wordt. Hierdoor neemt de ruimte voor de pees nog verder af.

De klachten

Bekende klachten bij peesaandoeningen zijn; krachtverlies, een vermoeid gevoel in een gebied, een brandende en vervelende pijn die tijdens of na het bewegen erger is en steeds langzaam vervaagd. Toename van de irritatie kan zorgen dat u gehinderd wordt in het dagelijks leven tijdens bijvoorbeeld aankleden, iets tillen, iets boven schouderhoogte pakken, een potje opendraaien of bij onverwachte bewegingen.

Overbelasting is een veelvoorkomende oorzaak als we het hebben over peesaandoeningen. Bijvoorbeeld door sporten of werkzaamheden waarbij u vaak dezelfde bewegingen maakt. Een andere oorzaak kan zijn dat u verkeerde of oude schoenen draagt tijdens het sporten.

Door de bron van de irritatie en/ of ontsteking aan te pakken met behulp van oefentherapie, houdings- en bewegingsadviezen zullen de klachten afnemen en zelfs verdwijnen.

Bij peesaandoeningen is het belangrijk om ze vanaf het begin serieus te nemen. Zorg dat u niet te veel rust neemt. Wees wel alert als u gaat inspannen na een periode van minder sporten dan u gewend bent. Als u last heeft van napijn na het sporten, zorg dan dat deze pijn weg is voordat u start met de daaropvolgende activiteit. Hou hierbij rekening met uw leeftijd, hoe ouder u bent hoe meer tijd een pees nodig heeft om zich aan te passen of te herstellen.