fbpx

Achillespees

Achillespees klachten

De achillespees is een soort kabel die de kracht van de kuitspieren overbrengt op het hielbeen. Dit zorgt er onder meer voor dat u kunt lopen. Bij een achillespeesblessure is de achillespees overbelast geraakt. Hierdoor zijn beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Meestal ontstaat deze blessure geleidelijk. Hoeveel beschadigingen u heeft, hangt niet samen met hoeveel pijn het doet.

Een achillespeesblessure loopt u op als de pees meer belast wordt dan gewoonlijk. Overbelasting kan worden veroorzaakt door herhaalde of langdurige belasting, bijvoorbeeld door hardlopen of wandelen. Ook verandering van ondergrond of schoenen kunnen zorgen voor overbelasting. Een achillespeesblessure komt vaak voor bij hardlopers en sporters die veel explosieve bewegingen en sprongen maken.

De achillespeesblessure kan zitten in de aanhechting van de pees op de hiel, in de pees met het omringende weefsel en in de slijmbeurs in de diepte aan de voorzijde van de pees. Bij een echte achillespeesblessure is er sprake van een ontstekingsreactie in de pees. Als de ontsteking lang aanhoudt, verliest het peesweefsel en ontstaat er een verdikking. Op deze plek ontwikkelt zich vaak een gestolde bloedproef. Ook het peeskapsel kan ontstoken raken.

De blessure komt het meest voor bij mensen tussen de 30 en 60 jaar. Bij vrouwen neemt de kans op het ontstaan van een achillespeesblessure na de overgang toe.

Acute achillespeesblessure

Een achillespeesblessure kan acuut optreden, met name bij explosieve inspanning. Dan i er pijn, maar vaak ook een knisperend gevoel waarneembaar. Als er sprake is van een scheur of ruptuur van de pees, dan is er vaak een ‘deuk’ zichtbaar. Het voelt als acute pijn en soms is er een harde knal hoorbaar. De symptomen lijken op een zweepslag, maar dan in de achillespees. Afhankelijk van de grootte van de scheur is lopen niet mogelijk, vooral op de tenen niet. De eerste dagen na een achillespeesruptuur is er een forse zwelling en bloeduitstorting te zien. Bij twijfel kan een echografie handig zijn om de juiste diagnose te stellen.

De klachten

Het eerste teken van een achillespeesblessure is: pijn of stijfheid van de pees boven je hielbeen bij het opstaan. De pijn verdwijnt meestal in eerste instantie snel. De achillespees kan verdikt en soms rood zijn. Daarna kunnen de klachten als volgt toe nemen:

  • Alleen stijfheid en/ of pijn de dag na een activiteit.
  • Pijn/ stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/ stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens in het dagelijks leven.

Oorzaken

Deze blessure komt vaak voor bij lopers met een hol- en/ of knikvoet. Een knikvoet kan ervoor zorgen dat er in de steunfase overmatig naar binnen wordt gekanteld. Daardoor vinden er zijwaartse trekkrachten plaats. Een holvoet geeft een relatieve verkorting van de pees en kuitspier, omdat het hielbeen in de lengterichting aan de achterkant naar beneden gekanteld is. Ook bij sporters met zwakke enkels is er een groot risico om een achillesblessure op te lopen.

Andere oorzaken zijn; eenzijdige trainingsvormen zoals heuvel- en sprongkrachttraining. Onregelmatig sporten, onvoldoende warming-up of te weinig aandacht voor een cooling-down. Verkeerde sportschoenen, schoenen met te weinig of te veel schokdemping. Ook schoenen met onvoldoende stabiliteit wat betreft zool en hielkap of versleten schoenen kunnen een oorzaak zijn. Een slechte houding, verkeerde stand van de rug en het bekken. Een verschil in beenlengte geeft een asymmetrische belasting en kan leiden tot overbelasting van een been.

Te hoog lichaamsgewicht kan zorgen voor een toename van schokbelasting. Onvoldoende kracht en coördinatie in de kuitspieren of een te harde ondergrond, bijvoorbeeld asfalt of beton. Ook bij verandering van ondergrond, denk aan de overgang van baan- naar wegtraining en andersom. Een beschadiging van de achillespees door injecties met corticosteroïden. Bij jeugdige sporters kan het te maken hebben met groeistuipen, deze gaan vaak gepaard met aanhechtingsproblemen.

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u nog maar net klachten? Dan kunt u zelf veel doen om te voorkomen dat het erger wordt. Vaak is het al voldoende om te stoppen met de belastende trainingsvormen. Als u in conditie wil blijven kunt u altijd kiezen voor een sport die de achillespees minder belast, zoals aquajoggen of fietsen. In het algemeen is het belangrijk om snelheidswerk, heuveltraining en trainen op een harde ondergrond te vermijden.

Hersteloefeningen kunnen ervoor zorgen dat de klachten verdwijnen. Begin weer met trainen als de hersteloefeningen zonder pijn worden uitgevoerd. Neem in het begin na een training minimaal twee rustdagen.

× WHATSAPP ONS!