Enkelpijn

Enkelklachten zijn klachten welke ervaren worden in en rondom het enkelgewricht. Het gewricht bestaat uit drie botstukken, namelijk het scheenbeen, het kuitbeen en het sprongbeen. Ook zijn er banden, spieren en kapsel betrokken bij het gewricht.

Er zijn verschillende soorten enkelklachten en er wordt onderscheid gemaakt tussen aspecifieke, specifieke, acute en chronische enkelklachten. De tijdsduur van de klacht bepaald het verschil tussen acute en chronische klachten. Acute klachten zijn namelijk klachten waarbij u binnen zes weken van de pijn af bent. Als dit langer duurt dan drie maanden spreken we van chronische enkelklachten. De behandelmethode die wij gebruiken worden niet gekozen door tijdsduur. De term chronisch kan doen vermoeden dat deze klachten in de toekomst niet meer verdwijnen, maar gelukkig is dat niet het geval. Ook deze klachten behandelen wij bij Fysiotherapie Suri Den Helder.

Klachten bij enkelpijn

Specifieke klachten zijn klachten waarbij de oorzaak bekend is, zoals pijn na een verzwikking  of ontwrichting van de enkel. Als de oorzaak onbekend is en ons team bij Fysiotherapie Suri Den Helder op de röntgenbeelden geen afwijkingen ziet, wordt er gesproken over aspecifieke enkelklachten. Iedere blessure kent zijn eigen specifieke symptomen. Bekende symptomen zijn pijn in of rondom het enkelgewricht, pijn welke uitstraalt naar het onderbeen of de voet, instabiliteit, verminderde kracht in de voet, zwelling of bloeduitstorting, pijn bij strekken en buigen, pijn welke verergert bij lopen en verminderde bewegelijkheid.

Oorzaken enkelpijn

• Enkel synovitis, oftewel een ontstoken enkel. Deze aandoening ontstaat wanneer de vloeistof in het gewrichtskapsel ontstoken is.
  • Bij een slijmbeursontsteking van de hiel is er een zakje met vloeistof ontstaan. Deze zorgt ervoor dat het bewegende weefsel minder soepel wordt. De slijmbeurs bij de hiel is te vinden achter de achillespees. Als deze ontsteekt kan er pijn ontstaan.
  • Als één of meerdere botstukken van het enkelgewricht niet in de goede positie staan spreken we van een ontwrichte enkel.
  • Als de banden en/ of weefsels rondom de enkel zijn beschadigd spreken we van een enkeldistorsie, oftewel een verzwikking. In de meeste gevallen beschadigen de enkels.
  • Bij kinderen en jongeren komt de ziekte van Sever vaak voor, dit is een blessure welke ontstaat wanneer er een te grote spanning wordt uitgeoefend op de groeischijf van de hiel.
  • Weefselschade aan de achterkant van het enkelgewricht wordt enkelimpingement genoemd. Deze schade ontstaat vaak door de compressie van de weefsels tijden het maximaal strekken van de enkel.
  • Peroneus Tendinopathie is een overbelasting van de peroneuspees. Ook deze aandoening ontstaat door weefselschade.

Behandeling bij voetpijn

De behandeling wordt grotendeels bepaald door de oorzaak van de blessure. Bij veel enkel aandoeningen is het belangrijk om het gewricht rust te geven. Kracht, stabiliteit en mobiliteit van te enkel zijn te trainen. Wij bij Fyiotherapie Suri Den Helder kunnen u hierbij helpen door middel van shockwave therapie, taping, triggerpointtherapie, dry needling, mobilisatietechnieken, massages en oefentherapie.

Bel gerust naar Fysiotherapie Suri Den Helder als u vragen heeft of een afspraak wilt maken. Wij staan altijd voor u klaar!