Hielspoor behandeling

Hielspoor is een van de pijnlijkste en meest voorkomende voetklachten. De irritatie vindt plaats in de peesplaat. De aanhechting van deze pees zit bij het hiel bot en bij overbelasting of irritatie komt er een grote druk te staan op dit bot. Hielspoor kan een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen zijn die soms een ontsteking onder de hiel veroorzaakt. Dit wordt peesplaatontsteking of fasciitis plantaris genoemd. Het kan ook zijn dat de peesplaat verdikt door overbelasting. Dit noemen we een tendinopathie.

Hielspoor pijn

Wanneer u last heeft van hielspoor pijn is er dus een stukje van uw bot verkalkt. Dit stukje zorgt voor een vervelend en stekend gevoel bij het lopen. Wanneer u hier last van heeft kan dit lang aanhouden. De stekende pijn kan uit het niets komen en kan maanden aanhouden, maar ook uit het niets verdwijnen. Dit maakt hielspoor zo kwetsbaar. De meeste patiënten met hielspoor pijn of een peesplaatontsteking zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn.

De klachten aan de peesplaat en pijn

De bekendste klachten van hielspoor en peesplaat ontsteking zijn met name de pijn en stijfheid onder de hiel bij lang staan en lopen. ’S ochtends of na lang stil zitten bij opstaan is de pijn extra erg. Vaak wordt de pijn na de eerste stappen minder. Lang lopen en staan kan zorgen voor problemen, sommige mensen kunnen hierdoor hun beroep of sport niet meer uitoefenen. Ook bij autorijden kan de hielpijn vervelend zijn door de onnatuurlijke houding van de voet.

Oorzaken hielspoor

De oorzaak is bijna altijd overbelasting of stress aan de hiel of de aanhechtende pezen als de peesplaat of de achillespees. Helaas is er bij hielspoor pijn of peesplaatontsteking niet altijd een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Soms zijn er meerdere oorzaken zoals:

Hielspoor ontstaat vaak door overbelasting. De overbelasting vindt plaats door teveel spanning of druk op de peesplaat en hiel, waardoor er op de peesplaataanhechting aan de hiel te hard wordt getrokken. Dit kan komen door sporten als hardlopen, springen of door onevenwichtige belasting. Sporten met extreme belasting zoals volleybal, basketbal en hardlopen leveren een extra groot risico op. Ook is het zo dat wanneer mensen slecht getraind zijn ze snel last zullen krijgen, door bijvoorbeeld te snel opstarten na een rust periode.  Bergwandelen valt ook onder extreme belasting. Vooral bergop lopen kan extra stress op de peesplaat veroorzaken waardoor deze beschadigd en/ of ontstoken kan raken.

Gemiste Oorzaken hielpijn

Een andere veelvoorkomende oorzaak is voetafwijkingen. Vooral een te holle stand van de voet of platvoeten. Hierdoor kan de voet naar binnen of naar buiten gaan afwijken. Ook zakt de voet bij sommige mensen meer door dan normaal. Dit wordt overpronatie genoemd. Als deze afwijkingen voor een verkeerde krachtverdeling op de peesplaat zorgen, kan deze gaan irriteren. Bij veel irritatie kan er een ontsteking ontstaan.

In het onderbeen is de peesplaat onder de voet via de achillespees verbonden met de kuitspieren. Als er in deze keten een probleem is kan dat verschillende klachten veroorzaken. Veel mensen met hielspoor hebben te korte kuitspieren. Dit kan komen door een gebrek aan elasticiteit, stijfheid of een kort gebouwde spier. Als dit het geval is wordt er via de achillespees continue rek uitgeoefend op de peesplaat. Deze spanning kan klachten veroorzaken. Korte kuitspieren zijn te herkennen aan een beperkt beweeglijkheid van de voet ten opzichte van de enkel. Als u de voet ten opzichte van de enkel niet in een kleinere hoek dan negentig graden kan houden heeft u een zogenoemde beperkte dorsaalflexie.

Andere oorzaken zijn:

• Slechte schoenen.
  • Overgewicht of zwangerschap.
  • Verkeerd stappen op een steentje of andere verhoging.
  • Veel en lang staan veroorzaak druk op de hiel.
  • Ouderen hebben wel eens last van hielkussen atrofie, oftewel weinig dempend vetweefsel onder de hiel.
  • De zenuw op de plek van de hielspoor kan klem zitten.

De peesplaat is de pees die onder uw voet van de hak naar de tenen loopt. Het is een brede pees die erg veel kracht moet doorstaan, vaak het hele lichaamsgewicht. Op de plek waar de peesplaat de hiel aanhecht is hij erg kwetsbaar voor irritatie.

Als u nog niet al te lang last heeft van hielspoor kunt u het zelf behandelen. Wel is het slim om bij twijfel langs de huisarts of fysio te gaan. Neem om te beginnen rust en doe rustig aan met sporten. Ga bijvoorbeeld zwemmen of fietsen inplaats van hardlopen. Wees ook voorzichtig met lopen op blote voeten op harde gronden.

Hielspoor hulpmiddel

Fysio Suri werkt samen met Revalidatiecirkel voor hulpmiddelen. Zo adviseren wij regelmatig hulpmiddelen die pijn tijdens lopen verlichten. Ook adviseren wij over hulpmiddelen die totaal NIET werken, zoals het dragen van een halve hal. Kijk op DEZE PAGINA voor hielpijn hulpmiddelen.

Behandelingen Hielspoor Den Helder met EPTE of SHOCKWAVE

Hielspoor

Fysiotherapie Suri behandeld hielspoor klachten in : Den Helder - Texel - Juliandorp - Huisduinen - Schagen - Anna Paulowna - Breezand.