Knie klachten

Patellapees

Een patellapeesontsteking is een pijnlijke aandoenng van de kniepees. De kniepees loopt van de knieschijf naar het onderbeen. Bij krachtontwikkeling of overmatige belasting kan de pees gaan irriteren. Klachten kunnen ontstaan bij bijvoorbeeld hardlopen en springen. De namen springersknie of jumpersknie worden ook vaak gebruikt om de ontsteking van de patellapees te benoemen. De symptomen of klachten kunnen tijdens het sporten verminderen en daarna pijnlijker terugkeren. De meeste peesontstekingen ontstaan na een verkeerde beweging van de knie of het been. Hierdoor kan er een ontstekingsreactie ontstaan.

Wanneer de knie rood en gloeiend is, met een zwelling, kan het een ontsteking van de patellapees zijn. Daarnaast zijn er nog andere pezen die voor een ontsteking kunnen zorgen, namelijk de quadriceps, de hamstrings en de iliotibialis. Bij deze ontstekingen treedt er een beperking van bewegelijkheid op.

Klachten

Klachten kunnen worden ingedeeld in vier stadia, welke voor alle peesblessures gelden.

1. Pijn/ stijfheid na inspanning.
  2. Pijn bij warming-up.
  3. Pijn tijdens de hele inspanning.
  4. Pijn de dag na inspanning en bij dagelijkse activiteiten.

In eerste instantie bestaan de klachten vaak uit pijn tijdens en na het sporten met klachtvrije periodes als er niet gesport wordt. Bij langdurige overbelasting kunnen de klachten ook gaan treden in rust. De meest voorkomende klachten zijn pijn aan de onderzijde van de knieschijf, een zwelling van de kniepees, stijfheid en/ of startpijn en in eerste instantie vermindering van klachten tijdens en na een warming up.

Een petellapeesontsteking oftewel een jumpersknie is een overbelastingsblessure. De aandoening komt veel voor bij sporten met veel sprongbelasting, zoals volleybal en basketbal, maar kan ook bij andere sporten voorkomen. Deze ontstaat door een chronische overbelasting van de pees. Dit begint vaak met acute overbelasting. Hierbij ontstaan microscheurtjes in de pees. Het lichaam heeft niet de tijd om dit volledig te herstellen voor een volgende training waardoor er keer op keer nieuwe microscheurtjes ontstaan. Uiteindelijk leidt dit tot een verminderende peeskwaliteit. Dit uit zich in de belasting afhankelijke pijnklachten aan de onderzijde van de knieschijf. In een later stadium zal deze pijn ook in rust ontstaan.

Er zijn verschillende oorzaken voor het ontstaan van deze klachten, zoals sprongbelasting Ook spierverkorting, oftewel verkorting van de dijbeenspieren (hamstrings) en bovenbeenspieren (quadriceps) vergroot de kans op overbelasting van de kniepees. Eerdere blessures kunnen ook een oorzaak zijn, na herstel van eerdere blessure kan u te snel willen, waardoor overbelasting ontstaat.

Hoewel het een knieprobleem betreft speelt de hele onderste keten, stabiliteit van romp tot voeten, mee. Indien dit onvoldoende is, is de kans op een overbelastingsblessure groter. Als laatst kunnen ook statieafwijkingen zoals platvoeten of holvoeten, beenlengteverschil, X- of O-benen een oorzaak zijn.

Als u last heeft van een petellapeesontsteking kunt u zelf al beginnen om de pijn te verminderen door rust te nemen. Tijdens het rusten is het slim om uw been in de lucht te leggen, hierdoor zal de zwelling van de knieschijf afnemen. Daarnaast kan u met ijskompressen de ontsteking remmen en tegengaan. Elke twee uur een kwartiertje ijs op de knie aanbrengen is een effici├źnte manier. Indien de pijn volledig weg is kunnen de sportactiviteiten weer beginnen. Doe dit geleidelijk en niet te overhaast. Uw spieren en pezen moeten immers de kans krijgen om opnieuw sterker te worden en moeten wederom meer belasting kunnen verdragen.

Indien u voldoende heeft gerust, kan het herstel beginnen. Spierversterkende oefeningen kunnen hierbij helpen. De oefeningen zijn in vele gevallen gemakkelijk en eenvoudig thuis uit te voeren. De versterkende spieroefeningen moeten de pezen versterken en bijdragen tot de stabiliteit van de knie en omringende zones.