Peesaandoeningen

Pezen hechten spieren aan botten. Een pees ligt meestal in een peesschede, waarin hij soepel kan bewegen. De peesschede kan ontsteken, dit geeft een krakend geluid. Ook de pees zelf kan ontsteken of beschadigen. Dit wordt ook wel tendinitis genoemd. Peesaandoeningen komen vaak voor en worden slecht behandeld.

Bekende peesklachten zijn hielspoor, achillespeespijn, de jumper’s knie en tenniselleboog. Ook komen peesklachten vaak voor in de heup en schouder.

Schouder Peesaandoeningen

Peesaandoeningen in de schouder komen vaak voor, uit vele onderzoeken blijkt dat peesscheuren van kleine spieren rond de schouder bij 40 tot 50% van de onderzochte mensen boven de 60 jaar op de MRI zichtbaar zijn.

Een schouder is een tamelijk instabiel gewricht, waardoor de schouderspieren vaak grote krachten moeten verwerken. Bij een peesaandoening in de schouder gaat het vaak om de bovendoornspier. De pees daarvan kan door bovenhandse bewegingen geïrriteerd raken. De pees van deze spier wordt namelijk ingeklemd tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm. Het gevolg is dat de pees dik wordt. Hierdoor neemt de ruimte voor de pees nog verder af.

De klachten van Peesaandoeningen

Bekende klachten bij peesaandoeningen zijn; krachtverlies, een vermoeid gevoel in een gebied, een brandende en vervelende pijn die tijdens of na het bewegen erger is en steeds langzaam vervaagd. Toename van de irritatie kan zorgen dat u gehinderd wordt in het dagelijks leven tijdens bijvoorbeeld aankleden, iets tillen, iets boven schouderhoogte pakken, een potje opendraaien of bij onverwachte bewegingen.

Overbelasting is een veelvoorkomende oorzaak als we het hebben over peesaandoeningen. Bijvoorbeeld door sporten of werkzaamheden waarbij u vaak dezelfde bewegingen maakt. Een andere oorzaak kan zijn dat u verkeerde of oude schoenen draagt tijdens het sporten.

Door de bron van de irritatie en/ of ontsteking aan te pakken met behulp van oefentherapie, houdings- en bewegingsadviezen zullen de klachten afnemen en zelfs verdwijnen.

Bij peesaandoeningen is het belangrijk om ze vanaf het begin serieus te nemen. Zorg dat u niet te veel rust neemt. Wees wel alert als u gaat inspannen na een periode van minder sporten dan u gewend bent. Als u last heeft van napijn na het sporten, zorg dan dat deze pijn weg is voordat u start met de daaropvolgende activiteit. Hou hierbij rekening met uw leeftijd, hoe ouder u bent hoe meer tijd een pees nodig heeft om zich aan te passen of te herstellen.

Fysiotherapeutisch behandeling?

Bij peesaandoeningen is het belangrijk dat uw fysiotherapeut een echo maakt van uw schouder. Zodoende is het mogelijk de pees in beeld te brengen en te zien wat er nou daadwerkelijk aan de hand is. Het zichtbaar maken van de schouder pezen laat zien waardoor u klachten ervaart. Het kunnen verschillende schouderblessures zijn. Het uitvoeren van shockwave of EPTE kunnen de klachten direct doen minderen. Shockwave is een effectieve behandelmethode die direct resultaat biedt.

Bij Fysiotherapie Suri combineren we verschillende technieken om u van schouderpijn af te helpen. De combinatie van shockwave en Dry Needling geeft verbluffende resultaten.

Schoudersling of Schouderbrace dragen

Het dragen van een schouderbrace of schouder sling moet direct gebeuren na een val of duw trauma. Het geven van rust aan de schouderstructuren zorgt voor herstel. Natuurlijk moet er wel regelmatig bewogen worden met de schouder om een schouderkapsel ontsteking te voorkomen. Bekijk onze WEBWINKEL voor schouder Hulpmiddelen.