Slijmbeursontsteking

Botten zorgen voor de stevigheid van het lichaam. Om ervoor te zorgen dat u uw lichaam kunt bewegen zijn er op verschillende plaatsen in het skelet gewrichten, bijvoorbeeld de elleboog, schouder of knie. Een gewricht bestaat uit twee botten die samen komen. De uiteinden van deze botten zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Er zitten stevige banden om een gewricht heen, dit zorgt ervoor dat de botten bij elkaar gehouden worden. Pezen verbinden spieren met botten vlakbij gewrichten. Tussen een pees en het bot zit een kussentje met vocht: de slijmbeurs, ook wel bursa genoemd. Bij beweging zorgt de slijmbeurs ervoor dat er geen wrijving ontstaat tussen de pees en het bot van het gewricht. Wanneer een slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken is, is er sprake van een slijmbeursontsteking oftewel een bursitis. Mannen en vrouwen hebben evenveel kans op het krijgen van een slijmbeursontsteking. Ouderen vanaf 30 jaar hebben een grotere kans om een slijmbeursontsteking te krijgen.

Schouder slijmbeursontsteking Den Helder De klachten

Als een slijmbeurs ontstoken raakt, maakt deze extra vocht aan. Hierdoor kan de slijmbeurs gaan opzetten. Het gewricht wordt hierdoor stijf en pijnlijk. Daarnaast is er een grote kans dat het gewricht minder goed kan bewegen en dat bewegingen grotendeels pijn zullen veroorzaken. In Den Helder hebben wij de mogelijkheid doormiddel van echografie de slijmbeurs in beeld te brengen. Zo kunnen wij dus zien of het wel werkelijk een slijmbeurs is.

De huid kan ook rood en warm worden op de plek waar de ontstoken slijmbeurs zit. Er kan op deze plek ook een zwelling ontstaan.

Oorzaken slijmbeursontsteking

Er zijn veel verschillende redenen waardoor u een slijmbeursontsteking kan oplopen. Door een klap of val op bijvoorbeeld een schouder kan de slijmbeurs geïrriteerd raken en hierdoor gaan ontsteken. Het komt ook vaak voor dat een slijmbeurs overbelast wordt. Door het te vaak herhalen van bepaalde bewegingen bijvoorbeeld. De studenten elleboog is hier een voorbeeld van: een ontsteking van de slijmbeurs doordat er te veel op de elleboog wordt geleund.

Als een gewricht ontstoken is, kan deze zich ook uitbreiden naar de slijmbeurs. Als de slijmbeurs zelf beschadigd is, zoals door een ongeluk, kan een bacterie in de slijmbeurs zorgen voor een ontsteking.

Bij sommige sporten en in sommige beroepen kan het gebeuren dat bepaalde vormen van vaker terugkomen. Bij hardlopers komt dit bijvoorbeeld voor bij hun achillespees en gaat dit vaak samen met een peesontsteking. Ook een slijmbeursontsteking in de heup is een veelvoorkomende hardlopers blessure. Bij stratenmakers en tapijtleggers komt de zogenoemde patersknie veel voor. Dit is een ontsteking van de slijmbeurs in de knie. Metselaars en timmerlieden lopen veel kans op een slijmbeursontsteking in de elleboog.

Een slijmbeursontsteking schouder kan vanzelf genezen door het gewricht waar de ontsteking zit rust te gunnen en het niet te overbelasten. Is de pijn na een week nog niet over, neem dan contact op met uw huisarts of fysiotherapeut.

Fysiotherapie in Den Helder en Fysiotherapie in Anna Paulowna